Beyaz Art Müzayede
X

Neşet Günal

1923 yılında Nevşehir’de doğdu. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (şimdiki adıyla Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) Resim Bölümü’nde Nurullah Berk ve Sabri Berkel Atölyeleri’nde çalıştı. Kısa zamanda Leopold Levy’nin dikkatini çekti. Bu atölyelerde tanıştığı Nuri İyem, Turgut Zaim ve Avni Arbaş‘tan etkilendi ve toplumsal gerçekçi üslubunu oluşturmaya başladı. 1946’da Akademi’nin Yüksek Resim Bölümü’nü birincilikle bitirdi. 1948 yılında Paris’e giderek önce Andre Lhote Atölyesi’nde, ardından Leger ile çalıştı. 1950-54 arasında da Paris Güzel Sanatlar Yüksekokulu’nda fresk öğrenimi gördü. İstanbul’a döndükten sonra Güzel Sanatlar Akademisi’nde göreve başladı. 1963’te Fransız hükümetinden aldığı bir bursla Paris’te vitray ve duvar halısı üzerine çalıştı. 1964’te Akademi’de atölye hocası oldu. 1975-80 arasında Resim Bölümü başkanlığı yaptı. Paris’te bulunduğu yılarda Leger’in figür anlayışından etkilendi. Türkiye’ye döndükten sonra bu etkileri geleneksel Doğu sanatının özellikleriyle birleştirerek figür üzerinde yoğunlaştı. Günal’ın resmi, alışılmışa meydan okuyan bir modelle, yetenekten çok kişiliğin izini sürer, hatta resim adına ürettiği ne varsa, tamamen bu şahsiyetin ürünüdür. Günal, “Başakçı Kadın”, “Korkuluk”, “Kapı Önü” ya da “Duvardibi” gibi gerek ikili-üçlü ya da daha kalabalık figür gruplarını ele aldığı dizilerinde, insanı tüm yoksulluğu içinde çorak bir doğa, yığma taş duvarlar ya da yıkıntılar önünde betimledi. Günal duvar resmi geleneği doğrultusunda, tek tek figürleri ve kompozisyon düzenini kurşunkalem desenlerle kurguladıktan ve kompozisyona son halini verdikten sonra deseni renklendirerek, renk düzenini de kağıt üzerinde çözümler. Biçim estetiği yönünden kübistlere ve Leger’ye yakın olan Neşet Günal’ın bütün resimlerinde, doğup büyüdüğü Orta Anadolu doğasından ve yaşamından izler egemendir. Bu yönüyle, yöre resminin toplumsal gerçekçi tabanı üzerinde, sosyal içerikli bir sanat anlayışını geliştirir. 1969 yılında 30. Devlet Resim Heykel Sergisi’nde “Kör Hasan’ın Oğlu” adlı çalışmasıyla resim dalında birincilik kazandı. 1989 yılında Sedat Simavi Vakfı Görsel Sanatlar Ödülü’nü alan sanatçı, yurtiçi ve yurtdışında pek çok karma sergiye katılmış, 2002 yılında İstanbul’da vefat etmiştir.

Müzayede Eserleri